Tekijät Ihkun takana – Osa 1

Tekijät Ihkun takana – Osa 1

Ihkun karaoke on rakennettu ja kehitetty rakkaudesta lajiin

Ihkun tarina alkoi vuonna 2009 Leviltä, kun Tomi Keisala aloitti samassa paikassa ravintoloitsijana, missä Levin Ihku on edelleenkin. Karaoke on sittemmin ollut kaiken ydin, mutta Ihkun taustalla on myös tekijöitä, joita ilman Ihku ei olisi Ihku. Aloitamme nyt blogisarjan, jossa kerromme ihmisistä Ihkun takana.


 

Haastattelimme Anttia, joka on alusta asti päässyt kehittämään karaokea sellaiseksi, että Levillä jonotetaan sesongin kuumimpina aikoina kymmenien metrien jonossa karaokeen jo iltapäivällä. Mutta mistä kaikki alkoi? Vuosikymmen sitten Antti teki töitä karaokevetäjänä mm. Rovaniemellä ja muutenkin Lappia kierrellen, mutta veri veti Levin bilemekkaan. Kaveri kertoi, että Leville ollaan kuulemma avaamassa uutta karaokebaaria ja parin mutkan kautta Antti olikin jo Keisalan kanssa samassa pöydässä keskustelemassa.

– Kuulosti tosin aluksi vähän liiankin hyvältä, mutta siitä se lähti. Sain alkaa itse kehittää karaokea, mikä teki hommasta mielekästä, kertoo Antti.

Bilekaraoke

Levin Ihku nosti parissa vuodessa itsensä kaikkien tietoisuuteen ja karaoke oli selkeästi se juttu, mitä ihmiset kaipasivat. Ihkuun on aina ollut helppo tulla ja Antti toteaakin, että siellä fiilis vie mukanaan. Laulua, rentoa tunnelmaa, tanssia ja eri ikäiset sulassa sovussa. Kaikki voivat tulla sellaisena kuin ovat. Ja näin on jatkunut kymmenen vuotta. Ihku on menestystarina, mutta Antti myös muistuttaa, että lopputulos on monen kokeilun summa, johon kuuluu myös oppimista kantapään kautta. Alun perin Ihkussa myytiin pizzaa ja laulettiin karaokea, pikkuhiljaa on lähdetty purkamaan ja muokkaamaan konseptia sen perusteella, mikä toimii.

– Olin käynyt toisessa paikassa asiakkaana, missä karaoke oli se juttu ja jossa välimusiikki täydentää karaokea, eli konsepti oli rakennettu karaoken ympärille. Näin halusin rakentaa Ihkun karaoken, eli että mennään karaoke sekä fiilis edellä. Perinteisen karaoken sijaan tehtiin enemmän bilekaraokea ja Ihkussa viihtyi myös ne, jotka eivät laula. Vetäjät olivat heti astetta parempia, ja koska tekijät uskoivat asiaan, oli asiakkaiden palaute ja viihtyminen parempi. Sana kiiri nopeasti, että tämä on ”se” paikka. Itsekin viihtyi myös hyvin työpaikalla ja hienoa oli saada kehittyä siinä sivussa.

Antilla on ollut myös oma roolinsa siinä, kun muita Ihkuja on rakennettu. Hän on ollut mukana rakentamassa kaikkia paikkoja ja toteaa, että on ollut tosi kiitollinen siitä työnantajalleen, että laadusta ei ole tingitty missään vaiheessa. Työkalut ovat järjestäen aina hyvät. Kaupunkiin lähtiessä oli tosin pieni huoli, että kuinka paljon tunturista tuttua bilekaraokea saa myytyä kaupunkeihin, kun haluttiin kuitenkin pitää kiinni alkuperäisestä konseptista. Sittemmin on voitu todeta, että toimihan se!

Tiimi on myös tärkeä

Antti tuokin heti esille, että henkilökunta kokonaisuudessaan on ollut kaiken avain hyvän konseptin rinnalla.

– Aina kun uusi tyyppi tulee mukaan, sanotaan, että on ”ihan Ihkun tyyppi”. Tämä usein tarkoittaa, että on suorasanainen, alansa ammattilainen ja hemmetin kova tekemään duunia. Meidän porukka on oman alansa isoja osaajia ja isoja persoonia. Kun aloitin, oli mukana Mikko ja Vili, jotka ovat vieläkin Ihkussa töissä. Harvinaista tällä alalla.  Olen siis saanut tehdä hyvien tyyppien kanssa aina duunia ja Ihkun henkilökunnan kanssa homma toimii aina. Töissä viihtyy ja siksi tuleekin 10 vuotta firmassa täyteen.

Pienet jutut ratkaisevat paljon

Antin rooli on nykyisin laajentunut hieman jo karaoken ulkopuolellekin, mutta häntä nähdään vielä toisinaan illan isäntänä Ihkuissa. Lisäksi Antti on tuomaroimassa Ihkun karaokekilpailussa syksyllä. Kysyimmekin, mikä on hänen juttunsa karaokevetäjänä.

– Olen aina pyrkinyt siihen, että asiakkaan päällimmäinen muisto illasta on fiilis. Karaokevetäjä on illan isäntä ja emäntä, joka luo tunnelmaa. Rakennetaan kokonaisuus pienillä jutuilla: Mitä ja milloin spiikataan, mikä biisi ennen ja jälkeen laulajan, volyymit, kaikki pienet säädöt. Ja ehdottomasti asiakkaiden huomioinen yksilöinä! Vielä vuosienkin jälkeen asiakkaat palaavat muistelemaan juuri jotain tiettyä iltaa, kun olen heittänyt jotain vitsiä esimerkiksi biisivalinnasta tai kuittaillut jonkun aviomiehelle. Mutta loppujen lopuksi ihmiset itse tekevät isolta osin tunnelman omalla heittäytymisellä ja fiiliksellä.

 

Antin vinkit karaokeen:

  1. Älä ota itseäsi liian vakavasti, ei kukaan muukaan ota.
  2. Jos hävettää laulaa, niin mietippä, kuka muistaa karaokessa vedon yksi tai kaksi laulua taakse päin. Ihmiset ovat viihtymässä, ei arvostelemassa laulajia. Ne harvat oman elämänsä laulutuomarit unohtaa asiat, kun seuraava laulaja aloittaa!
  3. Karaokessa ei saa välttämättä paras laulaja isoimpia aplodeja, vaan hyvä biisivalinta, olemalla oma itsesi ja hyvällä fiiliksellä sekä varsinkin heittäytymällä. Eli antaa mennä vaan!